Ugrás a tartalomra
Címlap

Fő navigáció

  • A Seuso-kincs
    • A kincs
    • A tárgyak
    • A kőszárhegyi ezüstállvány
    • Adatok, tények a kincsről
    • A kincs modern kori története
    • Hasonló kincsleletek
    • Lappangó tárgyak
  • A kutatási projekt
    • A kutatási projekt
    • A Seuso Munkabizottság
    • Partnerek
  • Kiállítások
    • Állandó kiállítás
    • Vándorkiállítás
    • Kiállítások az Országházban
  • Média
    • Hírek, események
    • Sajtóközlemények
    • Sajtómegjelenések
    • Seuso-archívum
  • hu
  • en
  1. Seuso Kutatási Projekt
  2. Elefántcsont diptychonok
Elefántcsont diptychon Asklépios és Hygieia alakjával, az egykori Fejérváry-Pulszky gyűjteményből (Fotó: © Courtesy of National Museums Liverpool, World Museum)
Elefántcsont diptychon Asklépios és Hygieia alakjával,az egykori Fejérváry-Pulszky gyűjteményből (Fotó: © Courtesy of National Museums Liverpool, World Museum)
Venatio: dámszarvas-vadászat amphiteátrumban diptychonon, az egykori Fejérváry-Pulszky gyűjteményből (Fotó: © Courtesy of National Museums Liverpool, World Museum)
Venatio: dámszarvas-vadászat amphiteátrumban diptychonon, az egykori Fejérváry-Pulszky gyűjteményből (Fotó: © Courtesy of National Museums Liverpool, World Museum)
Nyugatrómai hadvezér és családja consuli diptychonon, a monzai katedrálisban őrzött elefántcsont diptychon gipsz-másolata (Fotó: © Harvard Art Museums/Busch-Reisinger Museum, Museum Purchase)
Nyugatrómai hadvezér és családja consuli diptychonon, a monzai katedrálisban őrzött elefántcsont diptychon gipszmásolata, Harvard Art Museums, Cambridge MA
Anicius Petronius Probus consul elefántcsont diptychonja Honorius császár ábrázolásával (Fotó: © DEA PICTURE LIBRARY)
Anicius Petronius Probus consul elefántcsont diptychonja Honorius császár ábrázolásával, Aosta,  Katedrális, Museo del Tesoro
Római Birodalom
Kr. u. 4. század vége - 5. század eleje

Elefántcsont diptychonok

Az ókor és a középkor közötti átmenet évszázadainak egyik legismertebb műtárgytípusa a faragott domborművekkel díszített, két táblából álló, könyvszerűen csukható elefántcsont írótáblák, a diptychonok csoportja. Gyakorlati szempontból elődeik a többféle anyagból készült ókori írótáblák voltak, amelyekre a belső oldalukat borító viaszréteget használva, íróvesszővel karcolták az üzeneteket. A római császárkor utolsó évszázadaiban ezekből kialakult elefántcsont dísztárgyak azonban már értéktárgyak és díszítésükkel üzeneteket közlő kommunikációs eszközök is voltak. Legkorábbi, a 3-4. században használt típusuk egyéni használatra készült, egy példányban, így a tulajdonosa személyes értéktárgya volt. A 4. és az 5. század között jött szokásba az a változat, amelyet tehetős magánszemélyek több példányban készíttettek el egy-egy jeles alkalom (családi ünnep, vallási szertartás) tiszteletére, hogy ajándékként szétoszthassák a résztvevők között. Innen származhatott az ötlet, hogy maga az államhatalom is ilyen, sorozatban készült dísztárgyakkal ajándékozza meg egy-egy fontos hivatali esemény résztvevőit. Így alakult ki az 5. században a hivatali diptychonok kategóriája, ezek között is az ún. consuli diptychonoké, amelyek 541-ig, a consuli tisztség megszűnéséig készültek. Az utolsó csoport a keresztény egyházi szertartások során használt diptychonoké: ezek az 5. században, az immár kereszténnyé vált római birodalomban jelentek meg és hagyományuk a bizánci művészetben egészen a 13. századig folytatódott. A késő-ókori elefántcsont diptychonok domborművei mindig fontos üzeneteket hordoztak, nem csak felirataik révén és képeik szimbolikus erejénél fogva, hanem formavilágukkal is. A magán kiadású változatokon a 4. és 5. század fordulóján még pogány rítusokhoz, antik mítoszokhoz kapcsolódó ábrázolásokat is találunk és olyanokat is, amelyek a korabeli társadalom kedvelt evilági tevékenységeit ábrázolták: a vadászatot, vagy éppen annak szórakoztatóipari változatát, az arénákban megrendezett venatio látványosságot. Ezekre a faragványokra gyakran jellemző az oldott, harmonikus és életszerű ábrázolási mód: a klasszikus művészeti hagyomány folytatása. Az állami kiadású példányok közül az egyik leghíresebb az, amelyen az 5. század első felének egyik nyugatrómai hadvezérét és családját lehet felismerni. Zárt és merev formavilága elüt a „klasszikus stílusú” diptychonokétól. A consuli diptychonok másik híres példája a Probus-diptychon, amelynek két tábláján nem a consuli rangra kinevezett személyt, Probust, hanem Honorius nyugat-római császárt ábrázolták, klasszikus ízű, lágy stílusban, az egyetemes hatalom minden szimbólumával ellátva: a keresztény feliratot hordozó labarummal (hadijelvény), a földgolyón álló Victoriával és a tetrarchia kora óta használt császári jogarral.

  • Augustus császár uralkodása

    Ara Pacis Augustae (Az augustusi béke oltára)
    Prima Porta-i Augustus-szobor
  • „Korinthoszi fémből” készült kancsó és nyeles tál, Egyed

  • Római falfestészet

  • Pannonia területének meghódítása

  • Colosseum

  • Traianus császár uralkodása

    Traianus oszlopa
  • Hadrianus császár uralkodása

    Pantheon
  • Marcus Aurelius uralkodása

    Marcus Aurelius lovasszobra
    Marcus Aurelius bronz portréja, Lugio
  • A Severus-dinasztia: Pannonia aranykora

    Falfestmények Brigetióból
    Hercules-mozaik, Aquincum
    Mithras-kultuszkép, Sárkeszi
  • Az Ősz (Autumnus) elefántcsont szobra, Savaria

  • A katonacsászárok kora

    Nemesis szobra a helytartói palotából, Aquincum
  • Ezüst augurbot, Brigetio

  • Diocletianus uralkodása: az első tetrarchia kora

    A tetrarchák szobra, Velence
    Móra Ferenc: Aranykoporsó
  • I. (Nagy) Constantinus császár uralkodása

    A Villa del Casale mozaikjai, Piazza Armerina
    Constantinus-diadalív
    Constantinus kolosszális szobra
    Constantinus kolosszális bronzszobra
  • Constantinopolis megalapítása

  • II. Constantius császár uralkodása

    Heidentor, Carnuntum
    A kaiseraugsti kincs
  • Március 15. téri sisak, Castellum contra Teutanum

  • Ónixköves császárfibula, Szilágysomlyó

  • Iulianus császár uralkodása

  • I. Valentinianus császár uralkodása

  • A hadrianopolisi csata

  • Barbár betörések Pannoniába

    A kőszárhegyi quadripus
  • I. (Nagy) Theodosius és társcsászárai

    Theodosius-obeliszk
    II. Valentinianus aranyozott bronzportréja, Sopianae (?)
  • Üvegedény töredéke aranyfólia díszítéssel, Intercisa

  • Festett ókeresztény sírkamrák, Sopianae

  • Elefántcsont diptychonok

  • Róma kifosztása

  • Pannonia területének feladása

    Késő római luxusvilla, Nagyharsány
    A beremendi bronztábla
  • Romulus Augustulus trónfosztása

  • Ravennai mozaikok

Lábléc

  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Támogatók

Minden jog fenntartva © 2025