Ugrás a tartalomra
Címlap

Fő navigáció

  • A Seuso-kincs
    • A kincs
    • A tárgyak
    • A kőszárhegyi ezüstállvány
    • Adatok, tények a kincsről
    • A kincs modern kori története
    • Hasonló kincsleletek
    • Lappangó tárgyak
  • A kutatási projekt
    • A kutatási projekt
    • A Seuso Munkabizottság
    • Partnerek
  • Kiállítások
    • Állandó kiállítás
    • Vándorkiállítás
    • Kiállítások az Országházban
  • Média
    • Hírek, események
    • Sajtóközlemények
    • Sajtómegjelenések
    • Seuso-archívum
  • hu
  • en
  1. Seuso Kutatási Projekt
  2. Római falfestészet
Nő portréja írótáblával, az ún. Sapphó. Falfestmény Pompeiiből, 55-79, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale
Nő portréja írótáblával, az ún. Sapphó. Falfestmény Pompeiiből, 55-79, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale
Virágot szedő nőalak, az ún. Flora. Falfestmény Stabiaeból, 15-45 körül, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale
Virágot szedő nőalak, az ún. Flora. Falfestmény Stabiaeból, 15-45 körül, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale
Livia villájának egyik falfestménye, Kr. e. 30-20, Róma, Museo Nazionale Romano (Fotó: Bencze Ágnes)
Livia villájának egyik falfestménye, Kr. e. 30-20,  Róma, Museo Nazionale Romano (Fotó: Bencze Ágnes)
P. Fannius Synistor boscorealei villájának (Kr. e. 50-40) cubiculuma (hálószobája), New York, Metropolitan Museum
P. Fannius Synistor boscorealei villájának (Kr. e. 50-40) cubiculuma (hálószobája), New York, Metropolitan Museum
Falfestmény-részlet P. Fannius Sinsitor villájának cubiculumából, New York, Metropolitan Museum
Falfestmény-részlet P. Fannius Sinsitor villájának cubiculumából, New York, Metropolitan Museum
Falfestmény a Casa della Farnesina cubiculumából, Róma, Museo Nazionale Romano, Palazzo Massimo al Terme (Fotó: © Wikimedia Commons)
Falfestmény a Casa della Farnesina cubiculumából, Róma, Museo Nazionale Romano, Palazzo Massimo al Terme (Fotó: © Wikimedia Commons)
A boscotrecasei villa ún. Vörös szobájának egyik falfestménye, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale (Fotó: Bencze Ágnes)
A boscotrecasei villa ún. Vörös szobájának egyik falfestménye, Nápoly, Museo Archeologico Nazionale (Fotó: Bencze Ágnes)
Római Birodalom
Kr. u. 1. század

Római falfestészet

A római falfestészetet a legtöbben Pompeii emlékeivel azonosítják, innen ismerjük ugyanis a legtöbb, jó állapotban megmaradt kora-császárkori festményt. Ez azonban nagyrészt a véletlennek, a Vezúv 79-ben bekövetkezett kitörésének köszönhető, amely lávával és vulkáni hamuval borította el a Nápolyi-öböl déli részének települé-seit. A 18. században felfedezett emlékek közül sok mára a római művészet közismert alkotásának számít: ilyen a Pompeiiben előkerült, medalionba foglalt női portré írótáblával és írópálcával, amelyet a régi műértők Sapphóval azonosítottak, jóllehet nincs bizonyíték arra, hogy a festményen valóban a híres görög költőnőt látjuk. Egy másik híres falfestmény Stabiaeból származik. Ezen a képen a zöld háttérben bájos nőalak sétál libbenő, sárga ruhában, a virtuóz beállításokkal szívesen kísérletező hellénisztikus és római festészetben nem is túl szokatlan módon, a nézőnek háttal ábrázolva.

Pompeii, Stabiae és a többi Vezúv-környéki lelőhely emlékei azonban egy hosszú festészeti hagyományba illeszkednek. Számos, a pompeii leleteket minőségben felülmúló emlékét ismerjük ma már magából Róma városából, de a Mediterráneum keleti feléből is, ez pedig sejteti, hogy valójában egy korszak (Kr. e. 1. század – Kr. u. 1. század) széles körben elterjedt műfajáról van szó. A pompeii leletek alapján a belső terekben használt, díszítő falfestészet megoldásait már a 19. században szakaszokra osztották, ezeket nevezik ma is „a négy pompeii falfestészeti stílus”-nak. A valójában egymás mellett élő és nem csak Pompeiiben alkalmazott díszítési rendszerek közül az „első” egyszerűen abból állt, hogy a vakolaton festéssel nemes építőanyagokat (színes kőlapokat) imitáltak, dekoratív elrendezés-ben. A „második stílus” az optikai illúzió eszközét használva virtuális tereket varázsolt a néző elé, azt az érzetet keltve, hogy a fal mögött végtelen tájak, épületek, kertek látszanak. A „harmadik stílus” a másodikban használt, fiktív építészeti elemeket vékony tagoló elemekké egyszerűsítette, és ezek között csendéleteket, tájakat, keretbe foglalt jeleneteket mutatott be, mint „képet a képben”. A „negyedik stílus” a „második” optikai illúzióit ötvözte a „harmadik” merész absztrakcióival, a valós tér érzetének rendszeres megbontásával.

  • Augustus császár uralkodása

    Ara Pacis Augustae (Az augustusi béke oltára)
    Prima Porta-i Augustus-szobor
  • „Korinthoszi fémből” készült kancsó és nyeles tál, Egyed

  • Római falfestészet

  • Pannonia területének meghódítása

  • Colosseum

  • Traianus császár uralkodása

    Traianus oszlopa
  • Hadrianus császár uralkodása

    Pantheon
  • Marcus Aurelius uralkodása

    Marcus Aurelius lovasszobra
    Marcus Aurelius bronz portréja, Lugio
  • A Severus-dinasztia: Pannonia aranykora

    Falfestmények Brigetióból
    Hercules-mozaik, Aquincum
    Mithras-kultuszkép, Sárkeszi
  • Az Ősz (Autumnus) elefántcsont szobra, Savaria

  • A katonacsászárok kora

    Nemesis szobra a helytartói palotából, Aquincum
  • Ezüst augurbot, Brigetio

  • Diocletianus uralkodása: az első tetrarchia kora

    A tetrarchák szobra, Velence
    Móra Ferenc: Aranykoporsó
  • I. (Nagy) Constantinus császár uralkodása

    A Villa del Casale mozaikjai, Piazza Armerina
    Constantinus-diadalív
    Constantinus kolosszális szobra
    Constantinus kolosszális bronzszobra
  • Constantinopolis megalapítása

  • II. Constantius császár uralkodása

    Heidentor, Carnuntum
    A kaiseraugsti kincs
  • Március 15. téri sisak, Castellum contra Teutanum

  • Ónixköves császárfibula, Szilágysomlyó

  • Iulianus császár uralkodása

  • I. Valentinianus császár uralkodása

  • A hadrianopolisi csata

  • Barbár betörések Pannoniába

    A kőszárhegyi quadripus
  • I. (Nagy) Theodosius és társcsászárai

    Theodosius-obeliszk
    II. Valentinianus aranyozott bronzportréja, Sopianae (?)
  • Üvegedény töredéke aranyfólia díszítéssel, Intercisa

  • Festett ókeresztény sírkamrák, Sopianae

  • Elefántcsont diptychonok

  • Róma kifosztása

  • Pannonia területének feladása

    Késő római luxusvilla, Nagyharsány
    A beremendi bronztábla
  • Romulus Augustulus trónfosztása

  • Ravennai mozaikok

Lábléc

  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Támogatók

Minden jog fenntartva © 2025